Inleiding op de jaarrekening 2019

Kernboodschap

In 2019 bestond RNH 15 jaar! Dat jubileum is gevierd met een goed bezocht symposium over actuele en toekomstige thema’s. Tegelijkertijd heeft RNH in 2019 veel geïnvesteerd in verbetering van de organisatie en dienstverlening. Daarvoor zijn voorzieningen en een deel van de reserves ingezet, die in het verleden hiervoor zijn opgebouwd.

In de loop van het jaar bleek dat RNH minder declarabel werk verrichtte en dus minder omzet maakte, met name door de inzet op interne verbeteringen, het ontstaan van vacatures en een hoog ziekteverzuim. Beheersmaatregelen om het jaar met een positiever resultaat te kunnen afronden, hadden wel effect, maar toch sluit RNH het jaar toch af met een negatief resultaat van circa € 589.000, dat ten laste komt van de reserves. De belangrijkste oorzaken, waarvan een deel binnen de begroting kan worden opgevangen, zijn:

  • Hogere kosten dan verwacht voor interne verbeteringen (verbetering van de planning & controlcyclus, strategische personeelsplanning en organisatieontwikkeling). Een deel hiervan kan gedekt worden uit de bestemmingsreserve organisatieontwikkeling.
  • Veel meer kosten dan begroot voor het doorbetalen van langdurig zieken en het inhuren van externen om de zieken te vervangen.
  • Het betalen van WW uitkeringen, omdat RNH eigen risicodrager is.
  • Een dotatie in de voorziening langdurig zieken voor de te verwachten kosten aan medewerkers die niet zullen reïntegreren.

Hoogtepunten

De hoogtepunten van 2019 zijn:

  • RNH vierde in 2019 haar 15 jarig jubileum met een feestelijk symposium.
  • RNH heeft met instemming van de ondernemingsraad een reorganisatie doorgevoerd, zodat er minder management is en de organisatie meer zelforganiserend wordt.
  • Uitvoeren van het verbeterplan: verbetering van omgevingsmanagement, bestuurlijke besluitvorming en de Planning & Controlcyclus.
  • Financiële transitie, zodat de schapsbegrotingen vanaf 2020 conform BBV zijn.

Externe ontwikkelingen

De belangrijkste externe ontwikkelingen die in 2019 van invloed zijn op het functioneren van RNH, zijn:

  • Governance analyse door Provincie Noord-Holland.
  • Nieuwe landschapsvisie rolverdelingen in de Metropoolregio Amsterdam.
  • Onderhandelingen over erfpachtcontracten tussen de schappen en Staatsbosbeheer.
  • Onduidelijkheden over toelaatbaarheid van stikstofuitstoot bij inrichtingsprojecten.

Balans

IneuroVASTEACTIVAImmateriëlevasteactiva52.743-Materiëlevasteactiva95.75692.522Somdervasteactiva148.49992.522VLOTTENDEACTIVAVorderingenenoverlopendeactivaDebiteuren800.376634.049Overigevorderingen27.61854.930827.994688.979Liquidemiddelen3.587.7954.303.666Somdervlottendeactiva4.415.7904.992.645KORTLOPENDESCHULDENENOVERLOPENDEPASSIVACrediteuren204.445149.115Belastingenenpremiessoc.verzekering352.553315.356Pensioenpremie73.73672.842Overigeschulden535.470549.584Somderkortlopendeschulden1.166.2021.086.897Uitkomstvlottendeactivaminuskortlopendeschulden3.249.5873.905.748Uitkomstactivaminuskortlopendeschulden3.398.0863.998.270VOORZIENINGEN318.342329.677EIGENVERMOGENGestortenopgevraagdkapitaal370.000370.000Bestemmingsreserveorganisatieontwikkeling62.416221.875AlgemeneReserve2.647.3293.076.7173.079.7443.668.5933.398.0863.998.270
image/svg+xmlIn euro VASTE ACTIVA Immateriële vaste activa Aanschafwaarde begin boekjaar - - Cumulatieve afschrijvingen - - Boekwaarde per begin boekjaar - - Mutaties in boekjaar Investeringen 79.115 - Desinvestering - - Afschrijvingen -26.372 - 52.743 - Aanschafwaarde per ultimo boekjaar 79.115 - Cum. afschrijvingen -26.372 - Boekwaarde per ultimo boekjaar 52.743 - De investeringen in 2019 betreffen de automatisering, bestaande uit 79.115 voor het verbeteren van de software. Materiële vaste activa Aanschafwaarde begin boekjaar 421.119 350.533 Cumulatieve afschrijvingen -328.597 -224.755 Boekwaarde per begin boekjaar 92.522 125.778 Mutaties in boekjaar Investeringen 70.365 70.586 Desinvestering - - Afschrijvingen -67.132 -103.842 3.234 -33.256 Aanschafwaarde per ultimo boekjaar 491.485 421.119 Cum. afschrijvingen -395.729 -328.597 Boekwaarde per ultimo boekjaar 95.756 92.522 De investeringen in 2019 betreffen meubilair ( 44.945 conform het huisvestingsproject) en automatiseringsapparatuur ( 25.420 voor de aanschaf van Ctouch beeldschermen voor in vergaderruimtes). In euro 31-12-2019 31-12-2018 VLOTTENDE ACTIVA VORDERINGEN EN OVERLOPENDE ACTIVA Debiteuren Per 31 december bedroegen de vorderingen 800.376 634.049 Overige vorderingen Vooruitbetaalde kosten 26.818 13.170 Nog te ontvangen bedragen 800 41.760 27.618 54.930 Er zijn geen vorderingen met een looptijd langer dan één jaar. LIQUIDE MIDDELEN ING bank r/c 13.220 8.972 Rabobank r/c 30 277 ING bank zakelijke spaarrekening 763.678 1.583.665 ING bank zakelijke kwartaal spaarrekening 1.780.000 1.680.000 Rabo doelreserveren 1.030.867 1.030.753 3.587.795 4.303.666 De ING bank r/c is direct opeisbaar. De ING bank zakelijke spaarrekening is op 10 februari 2009 geopend en is direct opeisbaar. ING bank zakelijke kwartaal spaarrekening is op 30 juni 2011 geopend en is direct opeisbaar. Rabo doelreserveren is op 29 augustus 2013 geopend en is direct opeisbaar KORTLOPENDE SCHULDEN EN OVERLOPENDE PASSIVA Crediteuren Verschuldigd per 31 december 204.445 149.115 Belastingen en premies sociale verzekeringen Loonheffng 267.289 258.906 Omzetbelasting 85.264 56.450 352.553 315.356 Pensioenen Pensioenpremie 73.736 72.842 73.736 72.842 Overige schulden Reservering vakantiegeld/dagen 274.156 293.463 Overige schulden 261.314 256.121 535.470 549.584 Onder overige schulden staan verantwoord: Nog te betalen kosten 75.694 Netto salaris 3.226 Vooruitontvangen bedragen t.b.v. projecten waarvan de kosten niet in 2019 zijn gemaakt 182.393 261.314 Er zijn geen schulden met een looptijd langer dan één jaar In euro VOORZIENINGEN Voorziening jubileumuitkeringen 88.168 97.577 Voorziening langdurig zieken/WW aanspraken 230.174 169.100 Voorziening Hemmeland - 63.000 318.342 329.677 Voorziening jubileumuitkeringen Saldo per 1-1-2019 97.577 Dotatie 13.162 Onttrekking -22.572 Saldo per 31-12-2019: 88.168 De opgebouwde rechten voor jubileumuitkeringen zijn opgenomen in deze voorziening. Voorziening langdurig zieken/ WW aanspraken Saldo per 1-1-2019 169.100 Dotatie 230.174 Onttrekking -169.100 Saldo per 31-12-2019 230.174 Onttrekking: Voor drie medewerkers waren kosten geraamd in deze voorziening. De voorziene kosten voor deze medewerkers zijn gemaakt of hoeven niet meer gemaakt te worden. Om die reden kan de 169.100 uit de voorziening onttrokken worden. Dotatie: Voor 2020 en volgende jaren worden echter weer kosten voorzien. Vanwege aangepaste regels voor het toepassen van deze voorziening dienen alleen kosten in de voorziening opgenomen te worden voor de medewerkers van wie verwacht wordt dat zij niet zullen reïntegreren. Dit betreft twee medewerkers. Daarvoor wordt in totaal 230.174 opgenomen in de voorziening. Voorziening Hemmeland Saldo per 1-1-2019 63.000 Dotatie - Onttrekking -63.000 Saldo per 31-12-2019 - De opdracht voor het beheer van Hemmeland is gestopt, waardoor de dekking voor twee medewerkers is weggevallen. Om die kosten te dekken, wordt 63.000 onttrokken uit de voorziening. Inmiddels heeft één medewerker de organisatie verlaten. De andere medewerker heeft binnen de organisatie ander werk gevonden. In euro EIGEN VERMOGEN Gestort en opgevraagd kapitaal 370.000 370.000 Het geplaatst en volgestort kapitaal bedraagt 370.000 verdeeld in 370 aandelen van 1.000,- die geheel zijn volgestort. Algemene Reserve Stand per 1 januari 3.076.717 3.076.717 Resultaat lopend boekjaar -588.848 146.875 Overboeking van/naar bestemmingsreserve organisatieontwikkeling 159.460 -146.875 Stand per 31 december 2.647.329 3.076.717 Bestemmingsreserve organisatieontwikkeling Stand per 1 januari 221.875 75.000 Dotatie - 76.269 Overboeking van/naar algemene reserve - 146.875 Onttrekking - -76.269 Onttrekking voor symposium RNH 15 jaar -33.721 Onttrekking voor verbetering planning & controlcyclus, strategische personeelsplanning en organisatieontwikkeling -125.739 Stand per 31 december 62.416 221.875 De transitie die RNH doormaakt, vergt de nodige investeringen in medewerkers en bedrijfsprocessen. Hiervoor is de Bestemmingsreserve Organisatieontwikkeling gevormd, die in 2019 voor een groot deel wordt gebruikt.

Niet in de balans opgenomen activa en verplichtingen

RNH NV is een huurovereenkomst aangegaan met het recreatieschap Spaarnwoude betreffende kantoorruimte aan de Genieweg 46, Velzen Zuid, de huurkosten bedragen, exclusief servicekosten, € 53.000 exclusief btw per jaar. De overeenkomst is aangegaan voor de periode van 1 jaar en wordt telkens stilzwijgend verlengd voor een aansluitende periode van telkens 1 jaar. Bij beëindiging van de huurovereenkomst moet een opzegtermijn van tenminste 1 jaar in acht worden genomen.

De samenwerkingsrelatie met de recreatieschappen is beschreven in raamcontracten. Vanaf 2009 waren dat vijfjaarlijkse contracten. In 2017 is de dienstverlening van RNH geëvalueerd. De resultaten hiervan werden begin 2018 aan het bestuur gepresenteerd. Met oog op de lopende discussies over de Gemeenschappelijke Regelingen en de Metropoolregio Amsterdam (en de rol van RNH daarin) is toen besloten de contracten met twee jaar te verlengen (dus 2019-2020). In 2020 zal de dienstverlening en het verbeterplan van RNH worden geëvalueerd.

Resultaatbestemming

Het bestuur heeft, onder goedkeuring van de raad van commissarissen, bepaald dat het negatieve resultaat van € 588.848 over 2019 ten laste komt van de algemene reserve, waarbij:

  • € 33.721 uit de bestemmingsreserve organisatieontwikkeling wordt overgeboekt naar de algemene reserve, betreffende de kosten voor het symposium ter gelegenheid van het 15 jarig bestaan van RNH.
  • en € 125.739 uit de bestemmingsreserve organisatieontwikkeling wordt overgeboekt naar de algemene reserve betreffende advies- en advocaatkosten voor het verbetering van de planning & controlcyclus, strategische personeelsplanning en organisatieontwikkeling.

Per saldo komt € 429.389 ten laste van de algemene reserve.

Gebeurtenissen na balansdatum

De corona-crisis

Op 27 februari 2020 werd de eerste corona-besmetting in Nederland vastgesteld. Daarna zijn de ontwikkelingen snel gegaan en kwam de overheid met zeer ingrijpende maatregelen om de toename van het aantal besmettingen terug te dringen.

Maatregelen die, op het moment van schrijven, ten minste tot 6 april en deels (het verbod op evenementen) tot 1 juni voortduren, maar mogelijk nog worden verlengd. Niemand kan de impact van de crisis compleet voorzien. Dat geldt zowel voor de korte als de langere termijn.

Deze wereldwijde corona-crisis raakt ook RNH en het werkveld van RNH.

Effecten

De belangrijkste, nu bekende nadelige effecten voor RNH zijn:

  • RNH kan sommige werkzaamheden niet meer uitvoeren, bijvoorbeeld omdat evenementen niet doorgaan, omdat nieuwe ontwikkelingen (van horeca- en recreatiebedrijven) worden uitgesteld en omdat informatieboerderij Zorgvrij en (beheer)kantoren zijn gesloten voor publiek en werkrelaties.
  • Vergaderingen en kantoorwerk kunnen niet op de normale wijze worden uitgevoerd.
  • De recreatieschappen lopen financieel schade op doordat evenementen niet doorgaan en veel horeca- en recreatiebedrijven in de recreatiegebieden zijn gesloten.
  • Ook moeten soms extra kosten gemaakt worden vanwege de crisis-situatie. Het is nog onduidelijk wat dit voor het toekomstige werk van RNH gaat betekenen.

Tegelijk zullen veel werkzaamheden “gewoon” doorgaan:

  • De advisering van de besturen van de recreatieschappen en de informatievoorziening van de recreatieschappen aan gemeenteraden en provinciale staten.
  • De betaling van facturen door RNH en door/namens de recreatieschappen.
  • De planning en control-cyclus van RNH en de recreatieschappen.
  • Het beheer en onderhoud van terreinen en recreatieve voorzieningen.
  • Inrichtingsprojecten, communicatie en veiligheidstoezicht.

En tijdens de crisis zijn sommige werkzaamheden van RNH juist extra nodig:

  • De recreatiegebieden blijven toegankelijk voor bezoekers en de diverse soorten routes blijven gebruikt worden voor ontspanning in de buitenlucht.
  • Communicatie, toezicht, beheer en bestuurlijke afstemming zijn belangrijke functies van RNH die juist tijdens de crisis goed moeten functioneren in het belang van de algemene gezondheid.
  • Wanneer het ergens te druk wordt en mensen zich niet aan de overheidsrichtlijnen houden, moeten maatregelen worden genomen.

Risco’s

Risico’s die RNH in verband met de corona-crisis loopt:

  • Één of meerdere medewerkers van RNH kunnen besmet raken en ziek worden.
  • Op korte termijn financiële schade, doordat medewerkers minder productief kunnen werken.
  • Op langere termijn teruglopende omvang van de jaarlijkse opdrachten, doordat recreatieschappen kunnen besluiten tot bezuinigingen om de financiële schade te compenseren, die zij oplopen tijdens de crisis en als gevolg van het nadelig economisch effect op ondernemers in de gebieden.
  • Overheidssteun (op basis van maatregelen die de overheid neemt om de gevolgen voor organisaties en werknemers te beperken) zijn mogelijk niet voor de overheids NV RNH bestemd.

Maatregelen

Maatregelen die RNH tot nu toe heeft genomen:

  • RNH laat haar medewerkers zo veel mogelijk vanuit huis werken en dat wordt technisch mogelijk gemaakt.
  • Het management en de interne communicatie is volop actief met de praktische vertaling van de benodigde maatregelen in het werk van RNH.
  • RNH monitort in hoeverre medewerkers door de corona-crisis minder productief kunnen werken.

Nieuwe opbouw begrotingen

In 2020 zijn voor de recreatieschappen de begrotingswijzigingen 2020 en de programmabegrotingen 2021 voor de eerste keer gemaakt volgens de nieuwe opbouw, zoals die in 2019 is voorbereid. Dit is een concreet resultaat van de verbeterde planning & controlcyclus voor de recreatieschappen. Veel medewerkers hebben bijgedragen aan een succesvolle overstap.

Start financiële administratie conform BBV

In 2020 is ook gestart met een nieuwe inrichting van de financiële administratie conform het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV). De nieuwe indeling is gemaakt, maar op het gebied van de ondersteunende automatisering (software) zijn nog een aantal issues die opgelost moeten worden. Daar wordt door verschillende medewerkers en een externe adviseur aan gewerkt.

Winst-en-verliesrekening

In euroOMZETOmzet Projecten7.580.8397.955.0007.712.791Directe Projectkosten-364.862-455.000-514.768Bruto marge7.215.9777.500.0007.198.023OVERIGE OPBRENGSTEN---KOSTENPersoneelskostenLonen en salarissen4.477.3154.810.5004.246.799Soc. lasten en pensioenlasten1.300.0871.329.0001.253.415Overige personeelslasten1.119.841562.000789.7746.897.2436.701.5006.289.989Afschrijvingen(Im)materiële vaste activa71.304125.50079.086Overige bedrijfskostenHuisvestingskosten98.879106.00098.909Kantoorkosten398.595384.000369.924Vervoerskosten34.64525.00024.259PR & Marketing94.39255.00065.762Algemene kosten208.80871.000122.348835.320641.000681.201Som der bedrijfslasten7.803.8667.468.0007.050.276BEDRIJFSRESULTAAT-587.88932.000147.747Rentelasten960-1.000Rentebaten-3.000128-9603.000-872RESULTAAT-588.84835.000146.875
In euroOMZETOmzet Projecten7.580.8397.955.0007.712.791Directe Projectkosten-364.862-455.000-514.768Bruto Marge7.215.9777.500.0007.198.023OVERIGE OPBRENGSTENOverige opbrengsten------De omzet van RNH wordt gerealiseerd bij verschillende opdrachtgevers:Recreatieschappen1. Recreatieschap Spaarnwoude2.756.0972. Groengebied Amstelland1.258.9313. Recreatieschap Twiske-Waterland992.4964. Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer757.5345. Recreatieschap Geestmerambacht803.2206. Routebureau voor recreatieschappen236.945Subtotaal recreatieschappen6.805.223Andere opdrachtgeversSubtotaal andere opdrachtgevers775.617Totale omzet7.580.839De omzet in 2019 was 374.161 lager dan begroot. De belangrijkste oorzaken zijn: 1. de inzet voor het verbeterplan; 2. het (tijdelijk) wegvallen van personeel; 3. en de recreatieschappen schuiven (om diverse redenen) een aantal projecten door. Ad 1) Voor een betere dienstverlening heeft RNH een verbeterplan uitgevoerd. De speerpunten waren de verbetering van omgevingsmanagement, bestuurlijke besluitvorming en planning & control. RNH heeft daar zelf veel in geïnvesteerd, zowel in kosten als in de tijdsinzet van medewerkers. Hierdoor is er iets minder inzet geweest ten laste van de recreatieschappen (circa 50.000). De resultaten leiden tot positieve reacties bij de participanten. Ad 2) In 2019 zijn 8 vacatures ontstaan, die eerst tijdelijk en in passende gevallen vervolgens structureel zijn ingevuld. Daarnaast is het ziekteverzuim toegenomen tot 7,07 %. Dat is een direct gevolg van de organisatieontwikkeling, waarbij met name in management en aansturing veel veranderingen plaatsvinden. In verband hiermee is één interim manager ingehuurd. Het tijdelijk wegvallen van twee teamleiders is door andere managers opgevangen. Hierdoor is tijdelijk minder inzet bij de schappen en (specifek voor het toezichtbureau) andere opdrachtgevers in rekening gebracht (circa 278.000). Ad 3) Enkele recreatieschappen schuiven om verschillende redenen een deel van de projecten door naar 2020. RNH kon hierdoor minder omzet maken. De onderschrijding die hier het gevolg van is bedraagt circa 46.000.In euroKOSTENPersoneelskostenLonen en salarissenBruto lonen3.647.4923.979.5003.465.604Reservering IKB816.660820.000776.593Reservering jubileumuitkering13.16211.0004.6024.477.3154.810.5004.246.799De kosten van lonen en salarissen worden met 332.008 onderschreden, doordat er veel vacatures zijn ontstaan, aanvullend op de vacatures die al in 2018 waren ontstaan. De vacatures zijn niet op korte termijn ingevuld. Verder bleek dat in de begroting ten onrechte sociale lasten waren opgenomen bij de bruto lonen. De sociale lasten hadden dus wat hoger begroot moeten zijn. Vanwege de vacatures zijn de loonkosten lager, maar ook de sociale lasten. Daarom komen de sociale lasten ongeveer op het begrotingsbedrag uit. In verband met de vacatures zijn tijdelijk extra externen ingehuurd, wat heeft geleid tot een kostenoverschrijding bij overige personeelskosten.Honorering bestuurderOp grond van de Wet normering topinkomens (WNT) is voor 2019 een bedrag van 194.000 vastgesteld als maximum bezoldigingsnorm voor topfunctionarissen in de (semi)publieke sector. De honorering van de bestuurder, de heer J. Gilliam, in dienst sinds 1 maart 2017, blijft onder de maximale grens van de WNT en bedroeg in 2019 137.945 (in 2018 was dat 136.228).Soc. lasten en pensioenlastenPremies sociale lasten308.680323.000329.771Uitkeringen UWV2.291-1.848Overgangspremie VPL113.887116.000113.228Pensioenlasten566.658590.000530.147Werkgeversdeel ZVW308.572300.000282.1171.300.0871.329.0001.253.415De sociale lasten hadden, zoals hierboven al aangegeven, wat hoger begroot moeten zijn. Maar vanwege de vacatures zijn ook de sociale lasten in de praktijk lager. Daarom komen de sociale lasten ongeveer op het begrotingsbedrag uit.Overige personeelslastenInhuur overig personeel60.10745.000108.377Inleenvergoedingen542.80470.000184.199Bijzondere beloningen3.280-3.531Reiskosten woon/werk en verblijfskosten148.875150.000152.338Scholing & Opleiding129.644110.000149.667ORT83.79680.00079.107Bereikbaarheidsregeling24.53227.00023.944Diverse personeelskosten126.80380.00088.6111.119.841562.000789.774Totaal personeelskosten6.897.2436.701.5006.289.989De overige personeelslasten overschrijden de begroting omdat RNH voor het verbeterplan en het (tijdelijk) wegvallen van personeel (door ziekte en het ontstaan van vacatures) relatief veel mensen heeft moeten inhuren. Dat betreft één interim manager en diverse ingehuurde medewerkers en adviseurs bij de teams van Programmasturing, Financiën, Realisatie & communicatie en Toezicht. Deze meerkosten staan onder overige personeelslasten bij inleenvergoedingen (en deels onder algemene kosten bij advieskosten). Een deel van deze overschrijding wordt opgevangen door een onderschrijding op de loonkosten. Door het inhuren van externen is RNH in staat om de kwalitatieve doelen van het RNH jaarplan en de verbeteragenda met succes uit te voeren en de resultaatverplichtingen richting schappen en andere opdrachtgevers na te komen. Gemiddeld waren in het verslagjaar 90 personeelsleden in dienst (80 fte). In 2018 waren dat 90 personeelsleden (78 fte).In euroAFSCHRIJVINGSKOSTENAfschrijvingen software26.372--Afschrijvingen automatisering27.25063.00070.869Afschrijvingen meubilair8.98950.000-Afschrijvingen vervoermiddel30.89212.50032.973waarvan doorbelast aan schappen-22.200--24.756Totaal afschrijvingskosten71.304125.50079.086De investeringen in de automatisering (zowel software als hardware) en daarmee samenhangende afschrijvingskosten zijn lager dan begroot, omdat prioriteit is gegeven aan het verbeterplan van RNH en de fnanciële transitie. Het in de software doorvoeren van die veranderingen en het digitaal factureren wordt daarom later opgepakt. De onderschrijding wat betreft het meubilair wordt veroorzaakt door het feit dat de investeringen voor het veranderen van de huisvesting pas eind 2019 is gestart. De afschrijvingskosten voor vervoersmiddelen betreft de voertuigen van het Toezichtbureau en het Routebureau van RNH. De toezichtauto’s worden maandelijks doorbelast aan de recreatieschappen. Het saldo was begroot als 'afschrijvingen vervoermiddel', maar zoals blijkt uit de jaarrekeningen van 2018 en 2019 was het begrote bedrag te hoog.In euroOVERIGE BEDRIJFSKOSTENHuisvestingskostenHuur53.76553.00052.696Gas6.1446.0005.476Electra6.0419.0008.065Water4072.000-609Schoonmaakkosten20.79222.00022.371Beveiliging9152.0001.019Klein onderhoud5.5714.0003.327Belastingen3.8553.0003.797Verzekering-2.0002.042Overige huisvestingskosten1.3883.00072698.879106.00098.909KantoorkostenKopieer- en drukwerk18.92233.00025.909Porto- en vrachtkosten10.53712.0009.671Telefoon- en dataverkeer47.22635.00053.316Kantoormaterialen15.1286.0008.719Abonnementen6.7705.0006.682Automatiseringskosten234.493230.000211.713Vergaderkosten-2.000178Representatiekosten2061.000465Accountantskosten23.39622.00015.800Verwerking salarisadministratie11.56113.00011.078Overige kantoorkosten30.35625.00026.393398.595384.000369.924VervoerskostenBrandstof6.9023.0004.498Onderhoud auto’s1.7667.0007.752Verzekering auto’s3.5692.0001.835Wegenbelasting auto’s1.2061.0001.111Overige vervoerskosten21.20212.0009.06234.64525.00024.259De vervoerskosten overschrijden de begroting met 9.645 omdat RNH enkele huurauto’s extra in gebruik heeft voor het Routebureau en het Toezichtbureau.PR & MarketingPromotiemateriaal94.37855.00065.762Reclame en advertentiekosten---Website---Acquisitiekosten14--94.39255.00065.762De kosten voor promotiemateriaal overschrijden de begroting met 39.378. Dit is voor 33.721 veroorzaakt door het symposium ter gelegenheid van het 15 jarig jubileum van RNH, waarvan de kosten gedekt worden uit de bestemmingsreserve organisatieontwikkeling. Verder zorgt de vormgeving van het digitale jaarverslag van RNH voor een overschrijding van 5.657.Algemene kostenAdvieskosten155.18030.00072.694RVC34.49621.00033.540Overige bedrijfskosten19.13220.00016.113208.80871.000122.348De overschrijding van 125.180 bij advieskosten betreft de inhuur van advocaten en adviseurs voor personeelsplanning, AVG en juridische zaken. De advies- en advocaatkosten die samenhangen met de organisatieontwikkeling, het verbeteren van de planning & controlcyclus en de strategische personeelsplanning worden, zoals bedoeld, gedekt met een onttrekking van 125.739 uit de bestemmingsreserve organisatieontwikkeling. Onder de post RVC worden de bezoldiging voor de leden van de Raad van Commissarissen en de kosten voor werving van de nieuw RVC-lid. De begroting is overschreden door de kosten die gemaakt moesten worden voor de werving van een nieuw RVC-lid. De WNT beperkt de maximale vergoeding voor leden van de RvC tot 10 procent en voor de voorzitter tot 15 procent van het inkomen van de bestuurder. De vergoedingen van de voorzitter en de leden van de raad van commissarissen liggen in het verslagjaar onder de maxima die de WNT voorschrijft.In euroRentelastenRente en bankkosten960-1.000Heffngsrente---960-1.000RentebatenBankrente-3.000128-3.000128De blijvend dalende rentestand leidt tot steeds lagere rente- opbrengsten.

Grondslagen van waardering

De jaarrekening is opgesteld in overeenstemming met BW2 titel 9. Alle activa en passiva zijn opgenomen tegen nominale waarde, tenzij hieronder anders is vermeld.

Immateriële vast activa

Immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen verkrijgingswaarde verminderd met afschrijvingen. Het gehanteerde jaarlijkse afschrijvingspercentage van de immateriële vaste activa bedraagt 33,33%.

Materiële vaste activa

De materiële vaste activa zijn gewaardeerd op de aanschaffingswaarde onder aftrek van de afschrijvingen die gebaseerd zijn op de geschatte economische levensduur. De afschrijvingen vinden als volgt plaats. Automatisering (hardware) 33,33% per jaar; Inventaris:20% per jaar.
Investeringen gedaan in de loop van het boekjaar worden voor het gehele jaar afgeschreven.

Debiteuren

De debiteuren zijn gewaardeerd tegen nominale waarde. Als er sprake is van mogelijke oninbaarheid wordt een voorziening opgenomen.

Voorziening jubileumuitkeringen

In de rechtspositieregeling die RNH volgt, de CAP, zijn regelingen opgenomen voor de jubilea van werknemers bij 12½, 25, 40 en 50 jaar dienstverband. De gratificatie voor het 12½ jarig jubileum is per 1 juli 2019 afgeschat, maar iedereen die op 1 juli 2019 in dienst was bij RNH behoudt het recht op deze gratificatie. Een deel van de betreffende medewerkers heeft deze gratificatie laten uitbetalen, terwijl voor een ander deel het tot dan toe opgebouwde bedrag blijft bestaan. Dit bedrag is opgenomen in de voorziening, die voor jubileumuitkeringen moet worden opgenomen. De voorziening jubileumuitkeringen is gewaardeerd tegen nominale waarde.

Voorziening langdurig zieken / WW aanspraken

De loonkosten van langdurig zieke medewerkers en de WW uitkeringen worden volledig door RNH uitbetaald. De kosten voor medewerkers waarvan verwacht wordt dat zij niet meer zullen reïntegreren, moet in de voorziening worden opgenomen. De kosten zijn berekend door een inschatting te maken van het aantal medewerkers en de periode waarin RNH de loonkosten moet blijven doorbetalen. Ook zijn de berekende WW aanspraken opgenomen, zoals deze bekend zijn per ultimo boekjaar.

Voorziening Hemmeland

Als gevolg van de overdracht van de jachthaven en het recreatiegebied Hemmeland van Landschap Waterland naar de gemeente Waterland per 1 januari 2010 zijn de werkzaamheden door RNH afgebouwd. De gemeente heeft de jachthaven verkocht, waardoor de opdracht aan RNH is gestopt. Daarmee is de dekking voor twee medewerkers weggevallen. Voor deze situatie was € 63.000 in de voorziening opgenomen.

Reserves

RNH is eigen risicodrager voor uitkering bij werkloosheid.

Grondslagen van resultaatbepaling

Rekening houdend met de grondslagen van waardering wordt het resultaat bepaald. Het resultaat is het verschil tussen het totaal de baten en het totaal van de kosten, op basis van historische prijzen en voor zover die aan het betreffende jaar toe te rekenen zijn.

Statutaire bepalingen resultaatbestemming

De resultaatbestemming vindt plaats overeenkomstig artikel 20 van de statuten. Hierin is aangegeven dat het bestuur onder goedkeuring van de raad van commissarissen bepaalt welk gedeelte van de winst wordt gereserveerd. De overblijvende winst staat ter beschikking aan de algemene vergadering van aandeelhouders.

Ratios

Liquiditeitsratio’sCurrent ratiovlottende activa ÷ vlottende passiva3,794,593,59Quick Ratiovlottende activa excl. voorraden ÷ vlottende passiva3,79--SolvabiliteitEigen vermogen ÷ balanstotaal0,670,720,66RentabiliteitRentabiliteit eigen vermogenresultaat ÷ gemiddeld eigen vermogen x 100%-17%4%4%Rentabiliteit totaal vermogenresultaat ÷ gemiddeld totaal vermogen x 100%-12%3%2%

Accountantsverklaring

A. Verklaring over de in het jaarverslag opgenomen jaarrekening 2019

Ons oordeel

Wij hebben de jaarrekening 2019 van Recreatie Noord-Holland N.V. te Velsen-Zuid gecontroleerd. Naar ons oordeel geeft de in dit jaarverslag opgenomen jaarrekening een getrouw beeld van de grootte en de samenstelling van het vermogen van Recreatie Noord-Holland N.V. per 31 december 2019 en van het resultaat over 2019 in overeenstemming met Titel 9 Boek 2 BW.
De jaarrekening bestaat uit:

  1. de balans per 31 december 2019;
  2. de winst- en verliesrekening over 2019; en
  3. de toelichting met een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving en andere toelichtingen.

De basis voor ons oordeel

Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de Nederlandse controlestandaarden vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in de sectie ‘Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening’. Wij zijn onafhankelijk van Recreatie Noord-Holland N.V. zoals vereist in de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta), de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland. Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA). Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel.

B. Verklaring over de in het jaarverslag opgenomen andere informatie

Naast de jaarrekening en onze controleverklaring daarbij, omvat het jaarverslag andere informatie, die bestaat uit:

  • de overige gegevens.

op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie:

  • met de jaarrekening verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat;
  • alle informatie bevat die op grond van Titel 9 Boek 2 BW vereist is.

Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons begrip, verkregen vanuit de jaarrekeningcontrole of anderszins, overwogen of de andere informatie materiële afwijkingen bevat. Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in Titel 9 Boek 2 BW en de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden bij de jaarrekening. De directie is verantwoordelijk voor het opstellen van de overige gegevens in overeenstemming met Titel 9 Boek 2 BW.

C. Beschrijving van verantwoordelijkheden met betrekking tot de jaarrekening

Verantwoordelijkheden van de directie voor de jaarrekening

De directie is verantwoordelijk voor het opmaken en getrouw weergeven van de jaarrekening in overeenstemming met Titel 9 Boek 2 BW. In dit kader is de directie verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing die de directie noodzakelijk acht om het opmaken van de jaarrekening mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fouten of fraude. Bij het opmaken van de jaarrekening moet de directie afwegen of de onderneming in staat is om haar werkzaamheden in continuïteit voort te zetten. Op grond van genoemd verslaggevingsstelsel moet de directie de jaarrekening opmaken op basis van de continuïteitsveronderstelling, tenzij de directie het voornemen heeft om de vennootschap te liquideren of de bedrijfsactiviteiten te beëindigen of als beëindiging het enige realistische alternatief is. De directie moet gebeurtenissen en omstandigheden waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of de onderneming haar bedrijfsactiviteiten in continuïteit kan voortzetten, toelichten in de jaarrekening.

Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening

Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door ons af te geven oordeel. Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten en fraude ontdekken. Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fraude of fouten en zijn materieel indien redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van deze jaarrekening nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel. Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse controlestandaarden, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen.

Onze controle bestond onder andere uit:

  • het identificeren en inschatten van de risico’s dat de jaarrekening afwijkingen van materieel belang bevat als gevolg van fouten of fraude, het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle-informatie die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning, valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van de interne beheersing;
  • het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden. Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit van de interne beheersing van de entiteit;
  • het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving en het evalueren van de redelijkheid van schattingen door de directie en de toelichtingen die daarover in de jaarrekening staan; – het vaststellen dat de door de directie gehanteerde continuïteitsveronderstelling aanvaardbaar is. Tevens het op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of de onderneming haar bedrijfsactiviteiten in continuïteit kan voortzetten. Als wij concluderen dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde toelichtingen in de jaarrekening. Als de toelichtingen inadequaat zijn, moeten wij onze verklaring aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd op de controle-informatie die verkregen is tot de datum van onze controleverklaring. Toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden kunnen er echter toe leiden dat een onderneming haar continuïteit niet langer kan handhaven;
  • het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van de jaarrekening en de daarin opgenomen toelichtingen; en
  • het evalueren of de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de onderliggende transacties en gebeurtenissen.

Wij communiceren met de Raad van Commissarissen onder andere over de geplande reikwijdte en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne beheersing.

Amsterdam, 15 mei 2020
Baker Tilly (Netherlands) N.V.

Was getekend
drs. J.M.A. Drost RA
Partner Audit

Entrada 303 Postbus 94124 1090 GC Amsterdam T: +31 (0)20 644 28 40 F: +31 (0)20 646 35 07  amsterdam@bakertilly.nl www.bakertilly.nl KvK: 24425560

Baker Tilly (Netherlands) N.V. trading as Baker Tilly is a member of the global network of Baker Tilly International Ltd., the members of which are separate and independent legal entities. Alle diensten worden verricht op basis van een overeenkomst van opdracht, gesloten met Baker Tilly (Netherlands) N.V.,  waarop van toepassing zijn de algemene voorwaarden, gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel onder nr. 24425560. In deze voorwaarden is een beperking van aansprakelijkheid opgenomen.